Experimentell metodik för beteendevetare / Anders Kjellberg, Patrik Sörqvist
Material type:
- 9789144069036
- 150.724 22/ swe
- 150
- Doaa
Item type | Current library | Call number | Status | Date due | Barcode | Item holds | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Book (loan) | Campus Karlskrona | 150 | Available | 080041484864 |
Även utgiven med tryckår 2014 och tryckort Danmark
1. Vad är ett experiment? -- 2. Det beteendevetenskapliga experimentet -- 3. Fyra typiska experiment -- 4. Kausalitet och korrelationer -- 5. Hur ska korrelationer tolkas? -- 6. Oberopende variabler, experimentell design och val av kontrollgrupper -- 7. Den beroende variabeln: operationalisering, validitet och reliabilitet -- 8. Beroende variabler: skalnivå och fördelningsform -- 9. Subjektiva mått som beroende variabel -- 10. Beteendemått som beroende variabel -- 11. Fysiologiska mått som beroende variabel -- 12. Faktoriella designer och interaktionsbegreppet -- 13. Kvasiexperiment och epidemiologiska studier -- 14. Val av försökspersoner och generaliseringsproblemet -- 15. Felkällor, kontrolltekniker och mättekniska problem -- 16. Vad är svagheten i experimentet -- 17. Grundläggande vetenskapsteoretiska resonemang bakom experimentet -- 18. Etiska synpunkter på experiment med människor -- 19. Att skriva och granska en rapport
Experimentet är den vetenskapliga metod som ger oss de bästa möjligheterna att ta reda på orsakerna bakom det vi vill studera. Alla vetenskapliga undersökningar har svagheter, så även de som är baserade på experiment. Skillnaden är att experimentet erbjuder unika möjligheter att komma runt svårigheterna. Det är om detta Experimentell metodik för beteendevetare handlar. Även de studenter och forskare som själva aldrig kommer att genomföra ett experiment behöver god kännedom om experimentell metodik. Genom att veta vilka avsteg som görs från den experimentella metodiken förstår man också svagheterna i andra metoder och i de slutsatser som kan dras från dessa studier. Att lära sig den experimentella metodiken handlar därmed mycket om träning i kritiskt granskande och i vetenskapligt resonerande. Experimentell metodik för beteendevetare ger läsaren kunskap om hur experiment kan och bör utformas. Den ger nödvändiga teoretiska kunskaper, men fyller också ett allmänbildande syfte där läsaren lär sig att identifiera svagheterna i forskning som presenteras i dagstidningar och andra medier.