Omslagsbild från Amazon
Bild från Amazon.com

Hur vi lär : synligt lärande och vetenskapen om våra lärprocesser / John Hattie & Gregory Yates ; översättning: Karin Ashing.

Av: Medverkande(n): Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Stockholm : Natur & Kultur, 2014Tillverkare: LettlandBeskrivning: 414 sidor tabeller 24 cmInnehållstyp:
  • text
Medietyp:
  • unmediated
Bärartyp:
  • volume
ISBN:
  • 9789127138568
Originaltitel:
  • Visible learning and the science of how we learn. Svenska
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 370.1523 23/swe
Annan klassifikation:
  • Eaac
Innehåll:
DEL 1. Lärande i klassrummet -- DEL 2. Lärandets grunder -- DEL 3. Lär känna dig själv
Sammanfattning: Boken Hur vi lär – synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser bygger vidare på professor John Hatties imponerande forskningsöversikt Synligt lärande om vad som påverkar elevers studieresultat. Tillsammans med Gregory Yates beskriver Hattie hur hur våra lärprocesser går till. Några av de frågeställningar som tas upp i Hur vi lär är t.ex. lärares personlighet, hur kunskap lagras och effekterna av kognitiv belastning, återkopp­lingens betydelse, tänka snabbt och tänka långsamt, multitasking och myter om hur människor lär sig. Hur vi lär består av tre delar – Lärande i klassrummet, Lärandets grunder, och Känn dig själv. I de första delarna redogör John Hattie och Gregory Yates för de kognitiva byggstenarna för kunskapsin­hämtning och den sista delen utforskar betydelsen av självförtroende och självkännedom i lärprocessen. I anslutning till varje kapitel finns instuderingsfrågor och rekommendationer för vidare läsning.
Betyg
    Medelbetyg: 0.0 (0 röster)
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod Exemplarreservationer
Bok (Hemlån) Campus Karlskrona 370 Tillgänglig 080041486291
Antal reservationer: 0

DEL 1. Lärande i klassrummet -- DEL 2. Lärandets grunder -- DEL 3. Lär känna dig själv

Boken Hur vi lär – synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser bygger vidare på professor John Hatties imponerande forskningsöversikt Synligt lärande om vad som påverkar elevers studieresultat. Tillsammans med Gregory Yates beskriver Hattie hur hur våra lärprocesser går till. Några av de frågeställningar som tas upp i Hur vi lär är t.ex. lärares personlighet, hur kunskap lagras och effekterna av kognitiv belastning, återkopp­lingens betydelse, tänka snabbt och tänka långsamt, multitasking och myter om hur människor lär sig. Hur vi lär består av tre delar – Lärande i klassrummet, Lärandets grunder, och Känn dig själv. I de första delarna redogör John Hattie och Gregory Yates för de kognitiva byggstenarna för kunskapsin­hämtning och den sista delen utforskar betydelsen av självförtroende och självkännedom i lärprocessen. I anslutning till varje kapitel finns instuderingsfrågor och rekommendationer för vidare läsning.

BOKR: Ursprungligen utgiven av Routledge

Adress: Biblioteket, Blekinge Tekniska Högskola, 371 79 Karlskrona
Telefon: 0455 - 38 51 01
E-post: biblioteket@bth.se
Ansvarig för sidan: Biblioteket