Hur vi lär : synligt lärande och vetenskapen om våra lärprocesser / John Hattie & Gregory Yates ; översättning: Karin Ashing.
Materialtyp: TextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Stockholm : Natur & Kultur, 2014Tillverkare: LettlandBeskrivning: 414 sidor tabeller 24 cmInnehållstyp:- text
- unmediated
- volume
- 9789127138568
- Visible learning and the science of how we learn. Svenska
- 370.1523 23/swe
- Eaac
Exemplartyp | Aktuellt bibliotek | Hyllsignatur | Status | Förfallodatum | Streckkod | Exemplarreservationer | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bok (Hemlån) | Campus Karlskrona | 370 | Tillgänglig | 080041486291 |
DEL 1. Lärande i klassrummet -- DEL 2. Lärandets grunder -- DEL 3. Lär känna dig själv
Boken Hur vi lär – synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser bygger vidare på professor John Hatties imponerande forskningsöversikt Synligt lärande om vad som påverkar elevers studieresultat. Tillsammans med Gregory Yates beskriver Hattie hur hur våra lärprocesser går till. Några av de frågeställningar som tas upp i Hur vi lär är t.ex. lärares personlighet, hur kunskap lagras och effekterna av kognitiv belastning, återkopplingens betydelse, tänka snabbt och tänka långsamt, multitasking och myter om hur människor lär sig. Hur vi lär består av tre delar – Lärande i klassrummet, Lärandets grunder, och Känn dig själv. I de första delarna redogör John Hattie och Gregory Yates för de kognitiva byggstenarna för kunskapsinhämtning och den sista delen utforskar betydelsen av självförtroende och självkännedom i lärprocessen. I anslutning till varje kapitel finns instuderingsfrågor och rekommendationer för vidare läsning.
BOKR: Ursprungligen utgiven av Routledge