Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen / Ulf Bjereld, Marie Demker, Jonas Hinnfors
Materialtyp: TextUtgivningsinformation: Lund Studentlitteratur 2009Utgåva: 3., [omarb.] upplBeskrivning: 165 s. 23 cmISBN:- 9789144054759
- 001.4 22/swe
- 001.4
- Ddc
Exemplartyp | Aktuellt bibliotek | Hyllsignatur | Status | Förfallodatum | Streckkod | Exemplarreservationer | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bok (Hemlån) | Campus Karlskrona | 001.4 | Tillgänglig | 85001945933 | |||
Bok (Hemlån) | Campus Karlskrona | 001.4 | Tillgänglig | 85001944594 | |||
Bok (Hemlån) | Campus Karlskrona | 001.4 | Tillgänglig | 85001942757 | |||
Bok (Hemlån) | Campus Karlskrona | 001.4 | Tillgänglig | 85001942902 |
5. tr., 2011; 7. tr., 2013; 11 tr., 2016; 13 tr., 2017
1 Vetenskapliga problem -- 2 Det goda exemplet -- 3 Skillnaden mellan att veta och att förstå -- 4 Vikten av en god teori -- 5 Tillvägagångssätt -- 6 Varför vetenskap -- Seminarieförslag
Vad är det som kännetecknar den goda vetenskapen? Vad ska vi ha vetenskap och vetenskapligt tänkande till? I denna bok resonerar författarna kring de förenande och grundläggande principerna för vetenskaplig verksamhet. Grunden för vetenskapen och synen på vetenskapens uppgifter är i allt väsentligt gemensam för olika vetenskapsområden - naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora. Författarna argumenterar för att forskningsproblemet och dess formulering är av helt avgörande betydelse i det forskningsarbete som vi betecknar som vetenskap. Varför vetenskap? riktar sig till studenter inom alla discipliner på universitet och högskola, men kan även läsas av andra som intresserar sig för vetenskapligt arbete. Syftet är att lyfta fram det som den högre utbildningen - i motsats till andra utbildningsformer - kan bidra med, nämligen det vetenskapliga förhållningssättet. Boken pläderar starkt för att den fria forskningen skall värnas och att vetenskapens villkor i samhället tillvaratas, inte minst som ett skydd för demokratin