Att skriva en bra uppsats / Lotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen ; med bidrag av Signe Skov ; översättning: Ann Lagerhammar
Materialtyp: TextSpråk: Svenska Utgivningsinformation: Lund Liber 2014Utgåva: 3., omarb. upplBeskrivning: 349 s. ill., diagr., tab. 24 cmISBN:- 9789147111510
- Den gode opgave Svenska
- 808.066378 23/swe
- 808
- Aefe
Exemplartyp | Aktuellt bibliotek | Hyllsignatur | Status | Förfallodatum | Streckkod | Exemplarreservationer | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bok (Hemlån) | Campus Karlskrona | 808 | Tillgänglig | 080041486389 | |||
Bok (Hemlån) | Campus Karlskrona | 808 | Tillgänglig | 080041486558 |
2. tr., 2015
1. Uppsatser inom högre utbildning : genrer och kvalitetskriterier -- 2. Skrivprocesser i samband med självständiga uppsatser -- 3. Mindre hemuppsatser och veckouppsatser : styrda uppsatser -- 4. Problemformulering : från tema till fokus och frågor -- 5. Litteratur- och informationssökning -- 6. Att läsa och göra anteckningar till uppsatser -- 7. Källor i uppsatsen -- 8. Empiri i uppsatsen -- 9. Teori, begrepp, metoder och tillvägagångssätt (=hela undersökningens metod) -- 10. Uppsatsens disposition och strukturelement -- 11. Uppsatsens argumentation -- 12. Klart och vetenskapligt språk -- 13. Handledning, självständighet och ägarskap -- 14. Litteratur om att skriva uppsats
Att skriva en bra uppsats är en mycket välstrukturerad handbok i uppsatsskrivning, från idéstadiet till färdig uppsats. Boken är även utmärkt att använda som uppslagsbok när man vid olika tillfällen fastnar i processen – vare sig det handlar om problemformulering, litteratursökning, själva skrivprocessen eller någon annan del av arbetet med att ta fram en korrekt och relevant text. Denna 3:e upplaga är kraftigt omarbetad med nya modeller, diagram, mallar och exempel. Den är vidareutvecklad när det gäller uppsatsskrivandets grundläggande hörnstenar och lägger stort fokus på argumentation, dokumentation, utvärdering och metoder för litteratursökning som är centrala områden för uppsatsskrivaren. Boken vänder sig till alla uppsatsskribenter inom högre utbildning, liksom deras lärare, handledare och andra som ska bedöma uppsatsen. Den riktar främst in sig på kandidat- och magisteruppsatser men kan med fördel användas vid andra, självständiga uppsatser