Amazon cover image
Image from Amazon.com

Forskarhandledning i teori och praktik / [med bidrag av] Eva Brodin, Jitka Lindén, Anders Sonesson, Åsa Lindberg-Sand.

Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, 2016Manufacturer: DanmarkEdition: 1. upplDescription: 288 sidor illustrationer, diagram, tabeller 23 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789144105789
Other title:
  • Forskarhandledning [Portion of title]
Subject(s): DDC classification:
  • 378.17 23/swe
Other classification:
  • Epb
Contents:
Introduktion / Jitka Lindén -- Del I. Forskarhandledningens ramförutsättningar -- 1. Svensk forskarutbildning och doktorsexamen / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 2. Forskarutbildningens reglering / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 3. Forskarutbildningen och handledningsuppdraget / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- Del II. Handlednings­relationer -- 4. Professionellt förhållningssätt / Jitka Lindén -- 5. Problem i handledning / Jitka Lindén -- Del III. Lärande -- 6. Doktorandens socialisation och akademiska identitetsutveckling / Eva Brodin & Jitka Lindén -- 7. Utveckling av kritiskt, kreativt och självständigt tänkande / Eva Brodin -- 8. Doktorandens skrivande / Eva Brodin -- 9. Konstruktiv feedback / Jitka Lindén -- Del IV. Kvalitetssäkring -- 10. Begreppet kvalitet och dess varierande innebörder / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson -- 11. Olika former av kvalitetssäkring / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson
Summary: Forskarhandledning i teori och praktik bidrar till utveckling av forskarhandledares kompetens och ger ett fördjupat perspektiv på doktoranders lärande. Med förankring i aktuell forskning behandlar författarna forskarutbildningens organisation, handledarens professionella praktik, doktorandens lärande samt utbildningens kvalitetssystem. Kopplingen mellan teori och praktik utgör en röd tråd genom boken. Med autentiska fall och exempel från olika utbildningsmiljöer tydliggörs hur handledningen villkoras av både individuella och kulturella faktorer. Dessutom bjuder boken på många reflektionsuppgifter som kan hjälpa tänkandet framåt, både enskilt och kollegialt. Boken riktar sig främst till handledare på forskarutbildningsnivå, oavsett ämnesområde och tidigare erfarenhet. Den kan med fördel läsas även av doktorander som är intresserade av att förstå sitt 
lärande och vad som förväntas av dem i utbildningen, samt av utbildningsansvariga som vill stärka utbildningens kvalitet.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Call number Status Date due Barcode
Book (loan) Campus Karlskrona 378.1 Available 080041488840

Även med tryckår 2020 (4. tr.)

Introduktion / Jitka Lindén -- Del I. Forskarhandledningens ramförutsättningar -- 1. Svensk forskarutbildning och doktorsexamen / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 2. Forskarutbildningens reglering / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 3. Forskarutbildningen och handledningsuppdraget / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- Del II. Handlednings­relationer -- 4. Professionellt förhållningssätt / Jitka Lindén -- 5. Problem i handledning / Jitka Lindén -- Del III. Lärande -- 6. Doktorandens socialisation och akademiska identitetsutveckling / Eva Brodin & Jitka Lindén -- 7. Utveckling av kritiskt, kreativt och självständigt tänkande / Eva Brodin -- 8. Doktorandens skrivande / Eva Brodin -- 9. Konstruktiv feedback / Jitka Lindén -- Del IV. Kvalitetssäkring -- 10. Begreppet kvalitet och dess varierande innebörder / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson -- 11. Olika former av kvalitetssäkring / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson

Forskarhandledning i teori och praktik bidrar till utveckling av forskarhandledares kompetens och ger ett fördjupat perspektiv på doktoranders lärande. Med förankring i aktuell forskning behandlar författarna forskarutbildningens organisation, handledarens professionella praktik, doktorandens lärande samt utbildningens kvalitetssystem. Kopplingen mellan teori och praktik utgör en röd tråd genom boken. Med autentiska fall och exempel från olika utbildningsmiljöer tydliggörs hur handledningen villkoras av både individuella och kulturella faktorer. Dessutom bjuder boken på många reflektionsuppgifter som kan hjälpa tänkandet framåt, både enskilt och kollegialt. Boken riktar sig främst till handledare på forskarutbildningsnivå, oavsett ämnesområde och tidigare erfarenhet. Den kan med fördel läsas även av doktorander som är intresserade av att förstå sitt 
lärande och vad som förväntas av dem i utbildningen, samt av utbildningsansvariga som vill stärka utbildningens kvalitet.

Address: Library, Blekinge Tekniska Högskola, 371 79 Karlskrona
Telephone: 0455 - 38 51 01
E-mail: biblioteket@bth.se
Responsible for page: Library