Omslagsbild från Amazon
Bild från Amazon.com

Experimentell metodik för beteendevetare / Anders Kjellberg, Patrik Sörqvist

Av: Medverkande: Materialtyp: TextTextUtgivningsinformation:Lund Studentlitteratur 2011Upplaga: 1. upplBeskrivning: 324 s. ill., diagr. 23 cmISBN:
  • 9789144069036
Ämnen: DDC-klassifikation:
  • 150.724 22/ swe
Annan klassifikation:
  • 150
  • Doaa
Innehåll:
1. Vad är ett experiment? -- 2. Det beteendevetenskapliga experimentet -- 3. Fyra typiska experiment -- 4. Kausalitet och korrelationer -- 5. Hur ska korrelationer tolkas? -- 6. Oberopende variabler, experimentell design och val av kontrollgrupper -- 7. Den beroende variabeln: operationalisering, validitet och reliabilitet -- 8. Beroende variabler: skalnivå och fördelningsform -- 9. Subjektiva mått som beroende variabel -- 10. Beteendemått som beroende variabel -- 11. Fysiologiska mått som beroende variabel -- 12. Faktoriella designer och interaktionsbegreppet -- 13. Kvasiexperiment och epidemiologiska studier -- 14. Val av försökspersoner och generaliseringsproblemet -- 15. Felkällor, kontrolltekniker och mättekniska problem -- 16. Vad är svagheten i experimentet -- 17. Grundläggande vetenskapsteoretiska resonemang bakom experimentet -- 18. Etiska synpunkter på experiment med människor -- 19. Att skriva och granska en rapport
Sammanfattning: Experimentet är den vetenskapliga metod som ger oss de bästa möjligheterna att ta reda på orsakerna bakom det vi vill studera. Alla vetenskapliga undersökningar har svagheter, så även de som är baserade på experiment. Skillnaden är att experimentet erbjuder unika möjligheter att komma runt svårigheterna. Det är om detta Experimentell metodik för beteendevetare handlar. Även de studenter och forskare som själva aldrig kommer att genomföra ett experiment behöver god kännedom om experimentell metodik. Genom att veta vilka avsteg som görs från den experimentella metodiken förstår man också svagheterna i andra metoder och i de slutsatser som kan dras från dessa studier. Att lära sig den experimentella metodiken handlar därmed mycket om träning i kritiskt granskande och 
i vetenskapligt resonerande. Experimentell metodik för beteendevetare ger läsaren kunskap om hur experiment kan och bör utformas. Den ger nödvändiga teoretiska kunskaper, men fyller också ett allmänbildande syfte där läsaren lär sig att identifiera svagheterna i forskning som presenteras i dagstidningar och andra medier.

Betyg
    Medelbetyg: 0.0 (0 röster)
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod
Bok (Hemlån) Campus Karlskrona 150 Tillgänglig 080041484864

Även utgiven med tryckår 2014 och tryckort Danmark

1. Vad är ett experiment? -- 2. Det beteendevetenskapliga experimentet -- 3. Fyra typiska experiment -- 4. Kausalitet och korrelationer -- 5. Hur ska korrelationer tolkas? -- 6. Oberopende variabler, experimentell design och val av kontrollgrupper -- 7. Den beroende variabeln: operationalisering, validitet och reliabilitet -- 8. Beroende variabler: skalnivå och fördelningsform -- 9. Subjektiva mått som beroende variabel -- 10. Beteendemått som beroende variabel -- 11. Fysiologiska mått som beroende variabel -- 12. Faktoriella designer och interaktionsbegreppet -- 13. Kvasiexperiment och epidemiologiska studier -- 14. Val av försökspersoner och generaliseringsproblemet -- 15. Felkällor, kontrolltekniker och mättekniska problem -- 16. Vad är svagheten i experimentet -- 17. Grundläggande vetenskapsteoretiska resonemang bakom experimentet -- 18. Etiska synpunkter på experiment med människor -- 19. Att skriva och granska en rapport

Experimentet är den vetenskapliga metod som ger oss de bästa möjligheterna att ta reda på orsakerna bakom det vi vill studera. Alla vetenskapliga undersökningar har svagheter, så även de som är baserade på experiment. Skillnaden är att experimentet erbjuder unika möjligheter att komma runt svårigheterna. Det är om detta Experimentell metodik för beteendevetare handlar. Även de studenter och forskare som själva aldrig kommer att genomföra ett experiment behöver god kännedom om experimentell metodik. Genom att veta vilka avsteg som görs från den experimentella metodiken förstår man också svagheterna i andra metoder och i de slutsatser som kan dras från dessa studier. Att lära sig den experimentella metodiken handlar därmed mycket om träning i kritiskt granskande och 
i vetenskapligt resonerande. Experimentell metodik för beteendevetare ger läsaren kunskap om hur experiment kan och bör utformas. Den ger nödvändiga teoretiska kunskaper, men fyller också ett allmänbildande syfte där läsaren lär sig att identifiera svagheterna i forskning som presenteras i dagstidningar och andra medier.


Adress: Biblioteket, Blekinge Tekniska Högskola, 371 79 Karlskrona
Telefon: 0455 - 38 51 01
E-post: biblioteket@bth.se
Ansvarig för sidan: Biblioteket