Omslagsbild från Amazon
Bild från Amazon.com

Digitalisering av högre utbildning / Stefan Hrastinski (red.).

Medverkande: Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Förlag: Lund : Studentlitteratur, [2018]Tillverkare: Spain : GraphyCems, 2018Upplaga: Upplaga 1Beskrivning: 237 sidor 23 cmInnehållstyp:
  • text
Mediatyp:
  • unmediated
Bärartyp:
  • volume
ISBN:
  • 9789144119724
Ämnen: DDC-klassifikation:
  • 371.334 23/swe
Annan klassifikation:
  • Epab
Innehåll:
Inledning -- DEL I. FORUM -- Seminarier i litteraturhistoria / Katherina Dodou & Fredrik Land -- Diskussionsforum i kultur och litteratur / Carolina León Vegas -- Audiovisuellt diskussionsforum i spansk grammatik / Linda Flores Ohlson -- Gemensam digital anslagstavla i idéhistoria / Jenny Eklöf -- DEL II. SOCIALA MEDIER -- Twitter i en kommunikationskurs / Jonas Moll & Pernilla Josefsson -- Facebook i en visualiseringskurs / Mario Romero & Pernilla Josefsson -- DEL III. PODDAR -- Lärarpoddar i kriminologi / Christel Backman, Sara Uhnoo & Mattias Wahlström -- Studentpoddar i nutrition / Frode Slinde -- DEL IV. VIDEO -- Instruktionsfilmer i redovisning / Josefin Andersson Sols, Kristina Jonäll & Svetlana Sabelfeld -- Visningsseminarier på tandläkarprogrammet / Lisbeth Dahlström & Thomas Kvist -- Videovägledning i pedagogik / Monica Liljeström -- Studentpresentationer i pedagogik / Elinor Adenling & Monica Liljeström -- Digitalt berättande i hantverksprocessen / Kerstin Lind & Anna Söderström -- DEL V. BEDÖMNING -- Digitala kunskapstest i hälsovetenskap / Anna Andersson -- Webbinarier för bedömning i vårdpedagogik / Lena Stangvik-Urbn -- Formativ bedömning med loopar i lärarutbildningen / Ann-Marie von Otter -- DEL VI. OMVÄNT KLASSRUM -- Omvänt klassrum i fransk fonetik / Hugues Engel -- Introduktion till pedagogik i ett omvänt klassrum / Robert Holmgren & Tomas Holmgren -- Vetenskaplig teori och metod i ett omvänt klassrum / Malin Berghammer & Åsa Rejnö -- Omvänt klassrum i en statistikkurs / Maria Karlsson -- Sensorfusion i ett omvänt klassrum / Lars Hammarstrand & Lennart Svensson -- Engelskdidaktik i ett omvänt klassrum / Katarina Lindahl -- Omvänt klassrum på distans i kärnreaktormodellering / Christophe Demazière, Elisabeth Saalman, Christian Stöhr & Tom Adawi -- DEL VII. NÄTBASERADE DISTANSKURSER -- Akademisk engelska på distans / Rebecca Hincks -- Fransk litteratur på distans / Maren Eckart & André Leblanc -- En distanskurs i historia / Lars Edgren & Kenneth Johansson -- Självständigt arbete genom digitala verktyg / Jimmy Jaldemark -- Kompletterande pedagogisk kurs för lärarstudenter / Björn Kjellgren -- Kollaborativ systemutveckling på distans / Erik Öberg -- Diskret matematik på distans / Pia Heidtmann & Jimmy Jaldemark -- Digitalt matematikverktyg på distans / Cecilia Kilhamn & Thomas Lingefjärd -- SLUTORD
Sammanfattning: Alla lärosäten vill bli mer digitala. Strategier och visioner lyfter fram digitalisering som en framtidsfråga för högre utbildning. Universitetslärare förväntas att använda såväl fysiska som digitala lärandemiljöer för att främja studenters lärande. Men, hur kan egentligen kurser inom högre utbildning digitaliseras? Syftet med denna bok är att dela goda exempel på hur digitala verktyg kan användas inom högre utbildning. Boken är skriven av och för lärare, med en grund i forskning och evidens. I boken finns många konkreta exempel på kurser där lärare aktivt använder digitala verktyg i sin undervisning. Exemplen är organiserade i olika teman där en bakgrund ges baserat på vad vi vet från forskningen.
Betyg
    Medelbetyg: 0.0 (0 röster)
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod
Bok (Hemlån) Campus Karlskrona 371.3 Tillgänglig 080041487974

Även med tryckår 2019 (2. tr.)

Inledning -- DEL I. FORUM -- Seminarier i litteraturhistoria / Katherina Dodou & Fredrik Land -- Diskussionsforum i kultur och litteratur / Carolina León Vegas -- Audiovisuellt diskussionsforum i spansk grammatik / Linda Flores Ohlson -- Gemensam digital anslagstavla i idéhistoria / Jenny Eklöf -- DEL II. SOCIALA MEDIER -- Twitter i en kommunikationskurs / Jonas Moll & Pernilla Josefsson -- Facebook i en visualiseringskurs / Mario Romero & Pernilla Josefsson -- DEL III. PODDAR -- Lärarpoddar i kriminologi / Christel Backman, Sara Uhnoo & Mattias Wahlström -- Studentpoddar i nutrition / Frode Slinde -- DEL IV. VIDEO -- Instruktionsfilmer i redovisning / Josefin Andersson Sols, Kristina Jonäll & Svetlana Sabelfeld -- Visningsseminarier på tandläkarprogrammet / Lisbeth Dahlström & Thomas Kvist -- Videovägledning i pedagogik / Monica Liljeström -- Studentpresentationer i pedagogik / Elinor Adenling & Monica Liljeström -- Digitalt berättande i hantverksprocessen / Kerstin Lind & Anna Söderström -- DEL V. BEDÖMNING -- Digitala kunskapstest i hälsovetenskap / Anna Andersson -- Webbinarier för bedömning i vårdpedagogik / Lena Stangvik-Urbn -- Formativ bedömning med loopar i lärarutbildningen / Ann-Marie von Otter -- DEL VI. OMVÄNT KLASSRUM -- Omvänt klassrum i fransk fonetik / Hugues Engel -- Introduktion till pedagogik i ett omvänt klassrum / Robert Holmgren & Tomas Holmgren -- Vetenskaplig teori och metod i ett omvänt klassrum / Malin Berghammer & Åsa Rejnö -- Omvänt klassrum i en statistikkurs / Maria Karlsson -- Sensorfusion i ett omvänt klassrum / Lars Hammarstrand & Lennart Svensson -- Engelskdidaktik i ett omvänt klassrum / Katarina Lindahl -- Omvänt klassrum på distans i kärnreaktormodellering / Christophe Demazière, Elisabeth Saalman, Christian Stöhr & Tom Adawi -- DEL VII. NÄTBASERADE DISTANSKURSER -- Akademisk engelska på distans / Rebecca Hincks -- Fransk litteratur på distans / Maren Eckart & André Leblanc -- En distanskurs i historia / Lars Edgren & Kenneth Johansson -- Självständigt arbete genom digitala verktyg / Jimmy Jaldemark -- Kompletterande pedagogisk kurs för lärarstudenter / Björn Kjellgren -- Kollaborativ systemutveckling på distans / Erik Öberg -- Diskret matematik på distans / Pia Heidtmann & Jimmy Jaldemark -- Digitalt matematikverktyg på distans / Cecilia Kilhamn & Thomas Lingefjärd -- SLUTORD

Alla lärosäten vill bli mer digitala. Strategier och visioner lyfter fram digitalisering som en framtidsfråga för högre utbildning. Universitetslärare förväntas att använda såväl fysiska som digitala lärandemiljöer för att främja studenters lärande. Men, hur kan egentligen kurser inom högre utbildning digitaliseras? Syftet med denna bok är att dela goda exempel på hur digitala verktyg kan användas inom högre utbildning. Boken är skriven av och för lärare, med en grund i forskning och evidens. I boken finns många konkreta exempel på kurser där lärare aktivt använder digitala verktyg i sin undervisning. Exemplen är organiserade i olika teman där en bakgrund ges baserat på vad vi vet från forskningen.

Indexeringslänk

Adress: Biblioteket, Blekinge Tekniska Högskola, 371 79 Karlskrona
Telefon: 0455 - 38 51 01
E-post: biblioteket@bth.se
Ansvarig för sidan: Biblioteket