Omslagsbild från Amazon
Bild från Amazon.com

Forskarhandledning i teori och praktik / [med bidrag av] Eva Brodin, Jitka Lindén, Anders Sonesson, Åsa Lindberg-Sand.

Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Förlag: Lund : Studentlitteratur, 2016Tillverkare: Danmark Upplaga: 1. upplBeskrivning: 288 sidor illustrationer, diagram, tabeller 23 cmInnehållstyp:
  • text
Mediatyp:
  • unmediated
Bärartyp:
  • volume
ISBN:
  • 9789144105789
Annan titel:
  • Forskarhandledning [Del av titel]
Ämnen: DDC-klassifikation:
  • 378.17 23/swe
Annan klassifikation:
  • Epb
Innehåll:
Introduktion / Jitka Lindén -- Del I. Forskarhandledningens ramförutsättningar -- 1. Svensk forskarutbildning och doktorsexamen / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 2. Forskarutbildningens reglering / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 3. Forskarutbildningen och handledningsuppdraget / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- Del II. Handlednings­relationer -- 4. Professionellt förhållningssätt / Jitka Lindén -- 5. Problem i handledning / Jitka Lindén -- Del III. Lärande -- 6. Doktorandens socialisation och akademiska identitetsutveckling / Eva Brodin & Jitka Lindén -- 7. Utveckling av kritiskt, kreativt och självständigt tänkande / Eva Brodin -- 8. Doktorandens skrivande / Eva Brodin -- 9. Konstruktiv feedback / Jitka Lindén -- Del IV. Kvalitetssäkring -- 10. Begreppet kvalitet och dess varierande innebörder / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson -- 11. Olika former av kvalitetssäkring / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson
Sammanfattning: Forskarhandledning i teori och praktik bidrar till utveckling av forskarhandledares kompetens och ger ett fördjupat perspektiv på doktoranders lärande. Med förankring i aktuell forskning behandlar författarna forskarutbildningens organisation, handledarens professionella praktik, doktorandens lärande samt utbildningens kvalitetssystem. Kopplingen mellan teori och praktik utgör en röd tråd genom boken. Med autentiska fall och exempel från olika utbildningsmiljöer tydliggörs hur handledningen villkoras av både individuella och kulturella faktorer. Dessutom bjuder boken på många reflektionsuppgifter som kan hjälpa tänkandet framåt, både enskilt och kollegialt. Boken riktar sig främst till handledare på forskarutbildningsnivå, oavsett ämnesområde och tidigare erfarenhet. Den kan med fördel läsas även av doktorander som är intresserade av att förstå sitt 
lärande och vad som förväntas av dem i utbildningen, samt av utbildningsansvariga som vill stärka utbildningens kvalitet.
Betyg
    Medelbetyg: 0.0 (0 röster)
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod
Bok (Hemlån) Campus Karlskrona 378.1 Tillgänglig 080041488840

Även med tryckår 2020 (4. tr.)

Introduktion / Jitka Lindén -- Del I. Forskarhandledningens ramförutsättningar -- 1. Svensk forskarutbildning och doktorsexamen / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 2. Forskarutbildningens reglering / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- 3. Forskarutbildningen och handledningsuppdraget / Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand -- Del II. Handlednings­relationer -- 4. Professionellt förhållningssätt / Jitka Lindén -- 5. Problem i handledning / Jitka Lindén -- Del III. Lärande -- 6. Doktorandens socialisation och akademiska identitetsutveckling / Eva Brodin & Jitka Lindén -- 7. Utveckling av kritiskt, kreativt och självständigt tänkande / Eva Brodin -- 8. Doktorandens skrivande / Eva Brodin -- 9. Konstruktiv feedback / Jitka Lindén -- Del IV. Kvalitetssäkring -- 10. Begreppet kvalitet och dess varierande innebörder / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson -- 11. Olika former av kvalitetssäkring / Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson

Forskarhandledning i teori och praktik bidrar till utveckling av forskarhandledares kompetens och ger ett fördjupat perspektiv på doktoranders lärande. Med förankring i aktuell forskning behandlar författarna forskarutbildningens organisation, handledarens professionella praktik, doktorandens lärande samt utbildningens kvalitetssystem. Kopplingen mellan teori och praktik utgör en röd tråd genom boken. Med autentiska fall och exempel från olika utbildningsmiljöer tydliggörs hur handledningen villkoras av både individuella och kulturella faktorer. Dessutom bjuder boken på många reflektionsuppgifter som kan hjälpa tänkandet framåt, både enskilt och kollegialt. Boken riktar sig främst till handledare på forskarutbildningsnivå, oavsett ämnesområde och tidigare erfarenhet. Den kan med fördel läsas även av doktorander som är intresserade av att förstå sitt 
lärande och vad som förväntas av dem i utbildningen, samt av utbildningsansvariga som vill stärka utbildningens kvalitet.

Adress: Biblioteket, Blekinge Tekniska Högskola, 371 79 Karlskrona
Telefon: 0455 - 38 51 01
E-post: biblioteket@bth.se
Ansvarig för sidan: Biblioteket